| Posted in:Ekonomi

tangentbord med kundvagnsknapp

När IT-bubblan sprack i början av 00-talet så fanns det säkert en och annan som inte skulle gissat att vi skulle befinna oss i den internetfokuserade värld vi gör idag. Nu har många branscher hela eller väldigt stora delar av sin verksamhet online, tillgängliga dygnet och året runt.

I denna artikeln tänker vi göra en djupdykning i de branscher som har tjänat bäst på det allt starkare internetfokus vi ser hos både konsumenter och företag.

E-HANDEL

Det första självklara exemplet är e-handeln, en bransch som har vuxit så snabbt att den till viss del slagit ut den traditionella detaljhandeln. Detta tar sedan i sin tur och påverkar bland annat fastighetsbranschen där man ser ett klart minskat behov av butiksytor. De förutspår till exempel att de stora butikerna i allt större utsträckning kommer att fokusera på mindre showrooms där de endast har en del av sitt utbud. Resterande produkter kan då istället levereras direkt till kund från varulagret. Detta minskande behov av fysiska butiker gissar man kommer slå värst mot mindre orter och städer där utbudet av butiker redan nu är begränsat.

För konsumenten har dock e-handeln erbjudit en otrolig mängd fördelar. Den främsta är kanske att E-handeln har en betydligt effektivare lagerhanteringskedja till slutkunden. Det ställer mindre krav på säljare samt stora snygga butiksytor, en besparing som sedan kunden får ta del av i form av lägre priser.  Det faktum att man kan få varorna levererade direkt till sin dörr eller närmaste postombud är även en stor fördel för de allra flesta som inte bor centralt vid städernas shoppinggator.

SPEL

pokerhand och datormus

Även spelbranschen har blomstrat i den digitala eran. Tack vare digital distribution och onlinespel har de datorspelen haft möjlighet att leverera bättre upplevelser till fler människor. Spelbranschen kan i sin tur delas upp i många olika sektioner beroende på speltyp, plattform och kundkrets. Exempel på dessa kategorier är mobilspel, casinospel, casual games och poker. Alla dessa har fått ett uppsving tack vare den allt högre tillgången till bredband.

I kategorin poker är det en spelare som har dominerat på marknaden, Pokerstars. Siffror från 2012 pekade på att sajten då hade runt 50 miljoner användare runt om i världen och är med det störst i världen. Sajten erbjuder en stor mängd olika pokerspel både med och utan riktiga pengar som insats vilket gör dem till ett passande alternativ för de allra flesta spelarna. Det är även mycket troligt att de som inte redan är inbitna spelare har hört talas om deras namn då de under årens lopp har sponsrat allt från tv-program till racingstall.

Bland mobilspelen finns det även där klara vinnare, just nu främst det svenska företaget King Digital Entertainment med sitt spel Candy Crush Saga. Spelet som har flera hundra miljoner spelare varje månad har blivit en svensk exportsucce och gjort att företaget i fråga blev mångmiljardvärderade när de börsnoterades 2014.

VIDEO

youtubesida

I takt med att internet blivit allt snabbare har det även blivit allt mer givande att leverera video via det. Idag har stora streamingtjänster så som Youtube, Netflix och HBO Nordic totalt tagit över mångas film och tv-konsumtion. Bland unga kan man se den största minskningen samtidigt som ungefär hälften av alla ungdomar ser på Youtube varje dag. Den kanske största svenska satsningen på innehåll till youtube hittar vi på youtubenätverket Splay. Där hittar man stora youtubare som ”Tejbz”, Clara Henry och ”i Just Want To Be Cool” under samma tak med stöd av en säljkår som sköter allt som har med sponsring och annonser att göra.

Hos betaltjänsterna är det fortfarande Netflix som dominerar även om deras tillväxt i Sverige har stannat av. Under andra kvartalet 2014 rapporterade de ca 640 000 kunder i Sverige. Frågan är hur detta kommer påverkas av deras allt hårdare satsning på egenproducerat innehåll.